Gun jezelf meer energie
UV-Licht

De zon is een bron van leven. Ze geeft energie en zonlicht voedt ons. Het ultraviolette licht zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine houdt onze weerstand op peil. Dagelijkse blootstelling aan zonlicht is belangrijk voor ons algehele welzijn en welbevinden. Dagelijks een lage dosis UV is bewezen veilig.

Zonlicht is de poëtische benaming voor de natuurkundige term ultraviolet. Zonlicht bestaat uit UV-A- en UV-B stralen. Stralen met elk hun eigen werking en hun eigen frequentie. Deze frequenties kunnen we nabootsen en namaken zodat we ons ook op een bewolkte dag, in de winter of bij gedwongen binnen zitten, kunnen voeden met het weldadige UV-licht. Niet onbelangrijk als we de vele gezondheidsaspecten van ultraviolet nader beschouwen.

Kort gezegd is UV-licht essentieel voor veel vitale functies in ons lichaam: het reguleert onze biologische klok, zorgt voor een gezonde hormoonproductie en de aanmaak van vitamine D. Daarnaast stimuleert ultraviolet de productie van pigment en melanine; de natuurlijke bescherming tegen zonlicht. Tot slot heeft UV-licht een therapeutisch effect en kan worden ingezet bij chronische huidaandoeningen zoals psoriasis, eczeem en zonallergie.

Bron voor aanmaak van vitamine D
Zonlicht is de grootste bron voor de aanmaak van vitamine D3 via de huid. Dit is een van de weinige vitamines die ons lichaam zélf kan aanmaken. Dit gebeurt vooral tussen maart en oktober waarbij de productiepiek tussen mei en augustus ligt. De aanmaak van vitamine D is het laagst of zelfs afwezig in november, december, januari en februari. Dit betekent dat het lichaam per jaar vier maanden – ofwel een derde van het jaar – te weinig vitamine D aanmaakt. De afwezigheid van zonlicht tijdens deze herfst- en wintermaanden of tijdens zonloze dagen kan worden opgevangen door Sunshower, waardoor het vitamine D niveau op peil blijft. UV-licht – of het nu van de zon of van een lichtbron komt – is altijd en overal in staat om ons lichaam te voeden en van energie te voorzien.
Gunstig effect op energieniveau
Een dagelijkse portie UV-licht is geen overbodige luxe. UV-stralen hebben immers meer voordelen dan alleen de aanmaak van vitamine D. UV-licht heeft een gunstig effect op ons energieniveau. Blootstelling aan licht heeft namelijk invloed op delen van onze hersenen die gekoppeld zijn aan alertheid en cognitie. Zo kan licht het gevoel van slaperigheid verminderen en onze reactiesnelheid verbeteren. Het energiekere gevoel merken we vooral in de zomer. De dagen zijn dan langer en we ontvangen dan meer zonlicht. Dat zorgt voor meer vitaliteit; we kunnen meer aan en zijn vrolijker. Het algehele gevoel van welbevinden is groter naar mate we meer zonlicht hebben genoten.
Positieve invloed op dag- en nachtritme
De letterlijke én figuurlijke schaduwzijde ervaren we vaak in de herfst- en wintermaanden; als de dagen korter zijn en de hoeveelheid zonlicht beduidend minder is. Gebrek aan natuurlijk daglicht kan leiden tot lustloosheid, depressiviteit en slaperigheid. UV-licht heeft ook een gunstig effect op ons dag- én nachtritme. Op een zonovergoten dag ervaren we overdag meer energie waardoor we beter en dieper slapen. Uiteraard werkt dit op een positieve manier door op onze gezondheid.
Lichttherapie werkt ontstekingsremmend
UV-straling kan ook op een andere manier gezondheidsbevorderend zijn, vooral voor mensen met (chronische) huidaandoeningen als psoriasis en eczeem. Speciaal voor deze huidaandoeningen heeft Sunshower Medical producten ontwikkeld die worden voorgeschreven door dermatologen.
Voorbereiding op de zomer
Over de huid gesproken… UV-licht veroorzaakt verkleuring van de huid. In de zomer, maar ook in het voor- en najaar. Een normale dosering UV-licht zorgt ervoor dat de huid in de herfst- en wintermaanden een gezonde kleur houdt. Deze gezondere tint op het lichaam bereidt de huid voor op de zomerzon.