Verhoog je weerstand
Vitamine D

Zonlicht speelt een belangrijke rol bij verschillende lichamelijke functies, vaak gerelateerd aan de aanmaak van vitamine D. Een dagelijkse lage dosis van tien minuten zonlicht is voldoende voor een gezond vitamine D niveau. Helaas lukt het de meeste mensen niet deze dosis gedurende de herfst- en wintermaanden tot zich te nemen. Hierdoor kampt 70% van de West-Europeanen in het najaar met een vitamine D tekort. Onderzoek toont aan dat dagelijks gebruik van Sunshower-producten met een lage dosis UV in de wintermaanden het vitamine D niveau verdubbelt.

Vitamine D is de enige vitamine die het menselijk lichaam zélf kan maken. Als de huid wordt blootgesteld aan UV- of zonlicht, produceert het pre-vitamine D3 die de lever en de nieren vervolgens omzetten in vitamine D. Dit proces wordt extra aangejaagd door UV-B-straling. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de lijst van lichamelijke processen beïnvloed door vitamine D elk jaar langer wordt. Hieronder een overzicht van de positieve effecten van vitamine D op ons lichaam en onze gezondheid.

Stimulatie van het immuunsysteem
Er is een sterk bewijs dat vitamine D een positief effect heeft op ons immuunsysteem. Hierdoor voelen we ons fitter en zijn we minder bevattelijk voor griep en verkoudheid.
Opname van calcium: goed voor botten en tanden
Vitamine D3 stimuleert de absorptie van calcium uit de darm en zorgt voor de mineralisatie van bot. Uit onderzoek blijkt dat dit botontkalking op oudere leeftijd kan beperken en de botdichtheid positief beïnvloedt. Daarnaast kan dit proces ook het risico op botbreuken verkleinen; de botten blijven immers krachtig. Calcium helpt overigens ook de tanden sterk te houden
Ontwikkeling en behoud van spierfuncties
Een tekort aan vitamine D heeft spierzwakte en spierkrampen als gevolg. Voldoende vitamine D zorgt voor een beter evenwichtsgevoel en het behoud van spierkracht op oudere leeftijd. Zo verkleint voldoende vitamine D het risico op vallen.
Effecten op celdifferentiatie
Het Nederlands kankerfonds KWF Kankerbestrijding doet grootschalig onderzoek naar zonlicht en vitamine D. Een van de hoofdconclusies uit de onderzoeken zijn dat vitamine D colonkanker kan voorkomen. Daarnaast toont een ander wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen zonlicht, vitamine D en kanker aan dat een dagelijkse, gedoseerde portie zonlicht belangrijk is voor een gezond vitamine D niveau. Het onderzoek liet hierbij ook een relatie zien met verminderd risico op onder meer darm-, prostaat- en borstkanker. Dit betekent dat vitamine D een preventief effect kan hebben op verschillende vormen van kanker.
WETENSCHAPPELIJKE BEWIJZEN Uit wetenschappelijk onderzoeken blijkt dat vitamine D lichamelijke processen (positief) beïnvloedt. Zo is vitamine D onder meer verantwoordelijk voor:
  • opname van calcium
  • onderdrukking van infecties
  • stimulatie van het immuunsysteem
  • ontwikkeling en behoud van spierfuncties
  • ontwikkeling en behoud van cognitieve functies
Voorbereiding op de zomer
Over de huid gesproken… UV-licht veroorzaakt verkleuring van de huid. In de zomer, maar ook in het voor- en najaar. Een normale dosering UV-licht zorgt ervoor dat de huid in de herfst- en wintermaanden een gezonde kleur houdt. Deze gezondere tint op het lichaam bereidt de huid voor op de zomerzon.