Wetenschappelijk Onderzoek

Over de effecten van de zonlicht wordt veel geschreven. Dat verbranden door overmatige bloostelling aan zonlicht niet goed is weten de meeste mensen wel, maar dat te weinig zonlicht ook gevaarlijk is voor de gezondheid is minder algemeen bekend. Dagelijks een gedoseerde hoeveelheid zonlicht voor de aanmaak van voldoende vitamine D is daarom het huidige advies van de gezondheidsinstanties.

Op deze pagina besteden we aandacht aan de wetenschapelijke onderzoeken die onlangs gepubliceerd zijn over de effecten van zonlicht en de aanmaak van Vitamine D. Zo kunt u op basis van wetenschappelijke onderzoeken uw eigen mening vormen over het belang van gedoseerd zonlicht.

Minder kans op kanker

Minder kans op kanker door zonlicht

Zonlicht verlaagt de kans op borstkanker, dikkedarmkanker en prostaatkanker. Dit is te danken aan het positieve effect van vitamine D, stelt KWF Kankerbestrijding in een rapport.

Verband tussen andere typen tumoren en zonlicht kon niet worden aangetoond. Wel lopen mensen met hoge vitamine D-spiegels in het bloed minder risico op dikkedarmkanker. Dit verband werd al eerder gelegd.

Advies KWF Kankerbestrijding

KWF Kankerbestrijding adviseert een dagelijkse dosis zon van 15 tot 30 minuten. Verbranding moet echter altijd vermeden worden.

Lees het originele artikel

Lees het KWF rapport

langere levensverwachting

Vrouwen met bruine huid hebben langere levensverwachting

De Zweedse onderzoeker Hakan Olsson, verbonden aan de Lund University of Medicine, onderzocht de positieve effecten van zonlicht bij 40.000 vrouwen en komt tot de conclusie dat zonlicht een onmisbare bron is van vitamine D. Volgens hem wegen die voordelen voor de algehele gezondheid niet op tegen de risico's van (onverantwoord) zongedrag. Hij stelt daarbij de heersende mening van collega wetenschappers ter discussie dat zonlicht alleen maar slecht is.

Lees het originele artikel

Zonnebank helpt tegen griep

Zonnebank vermindert kans op wintergriep

Uit de resultaten van een nieuwe Noors onderzoek blijkt dat de seizoensgebonden wisseling van de hoeveelheid vitamine D in ons lichaam in relatie staat met onze vatbaarheid voor griepvirussen in de wintermaanden. 

Een verantwoorde blootstelling aan UV-stralen uit professionele zonneapparatuur verkleint de kans op griep zeer waarschijnlijk, zo blijkt uit internationaal onderzoek.

Lees het originele artikel

Zonlicht helpt tegen borstkanker

Zonlicht en een vitamine D-rijk dieet verminderen het risico op borstkanker met tot wel 43 procent, zo blijkt uit recent onderzoek onder ruim 70.000 vrouwen. Het belangrijkste hierbij is voldoende blootstelling aan UV-B-straling.

Regelmatige blootstelling aan zonlicht en een vitamine D-rijk dieet verminderen het risico om borstkanker te ontwikkelen met ongeveer 32 tot 43 procent. Doorslaggevend daarbij is een voldoende hoge dosis UV-B-straling.

Dieet is onvoldoende. Een vitamine D-rijk dieet - zoals vis, zuivelproducten, eieren en bepaalde soorten olie - en voedingssupplementen kunnen het effect van zonlicht weliswaar versterken, maar alleen hebben ze weinig invloed op het ontstaan en de progressie van borstkanker.

Lees het originele artikel

KWF wijzigt advies drastisch

KWF kankerbestrijding wijzigt advies drastisch

Uit een toenemend aantal rapporten en onderzoeken wordt steeds duidelijker dat zonlicht juist heilzaam is voor onze gezondheid. In september 2010 verscheen een rapport waarop het KWF haar jarenlange advies om de zon te mijden drastisch bijstelt. 

Regelmatig zonnen is goed
Het KWF-rapport doet de aanbeveling zich regelmatig - maar vooral niet overmatig - bloot te stellen aan zonnestraling (UV-licht) om te voorzien in de vitamine D-behoefte van het lichaam.

Lees voor meer informatie hierover:
BN de Stem.nl: "Zon is goed tegen kanker"
De Telegraaf.nl: "gematigd zonnen gezonder dan gedacht"
De Telegraaf.nl: "Bezoek aan zonnestudio kan helpen tegen kanker"
Medicalfacts.nl: "Bezoek aan zonnestudio kan helpen tegen kanker"
Elsevier.nl: "Gematigd zonnen helpt kanker voorkomen'
Kassa.vara.nl: "Bezoek aan zonnestudio kan helpen tegen kanker"

ZONNEN MAG

Een optimistische visie op zon en gezondheid

Ieder voorjaar en iedere zomer worden we geconfronteerd met mediaberichten over de gevaren van de zon in relatie tot huidkanker. Deze berichten zijn meestal eenzijdig, negatief en vaak onnodig verontrustend van toon. Al vele jaren is bekend dat zonlicht ook veel gunstige effecten op onze gezondheid heeft. Het laatste decennium is er veel interessant onderzoek gedaan dat aannemelijk maakt dat zonlicht nog veel meer positieve effecten heeft dan altijd werd gedacht. 
In Zonnen mag beschrijft dermatoloog Han van der Rhee álle effecten van de zon op de gezondheid, niet alleen de negatieve. Genieten van de zon is volgens Han van der Rhee gezond en goed voor de mens. Ga voor meer informatie naar Zonnen mag